Enkele Vragen Wat Betreft De Reeks Urbanus

Ik heb enkele vragen over de stripreeks Urbanus. Ik weet dat deze nog relatief nieuw is (begonnen in 1982) en niet te vergelijken valt met reeksen als Kuifje, Jommeke, Suske En Wiske, Nero en vele anderen.

Ikzelf ben een verzamelaar van strips en hou dan ook alles bij wat zowel ik als mijn ouders en andere familieleden aan strips hebben bekomen. Zo hebben we nog oude boeken van Jommeke, Nero, Suske En Wiske enzoverder. Het exacte jaartal weet ik niet meteen, dat zou ik moeten opzoeken in de strips zelf.

Maar om weer terug te komen op dit onderwerp. Ik ben sinds jaren bezig om de gehele collectie Urbanus strips te bemachtigen, natuurlijk in goede staat welliswaar. Ik heb nooit strips besteld, alleen als ik in winkels kwam waar ze strips verkochten keek ik af en toe naar de ontbrekende nummers uit mijn collectie Urbanus Strips. Zo ontbreek ik op dit moment bijvoorbeeld nog maar 12 strips om de gehele collectie te hebben. Tenslotte bevat ik ook nummer 7 getiteld "Tegen De Dikkenekken" met nog blauwe en zwarte inkt en zelfs getekend door Urbanus zelf (jaartal 1984).

Mijn vragen zijn de volgende:

1) Indien ik deze strips behoud, zijn deze dan nog geld waard later (ik spreek over binnen 20 a 30 jaar welliswaar en in goede staat)?

2) Hoe schat ik de waarde van een strip? De staat en het jaartal uiteraard zijn belangrijk, maar welke winkel of site kan ik hiervoor raadplegen?

3) Indien ik strips wil bemachtigen die ik ontbreek in welke collectie strips dan ook, kan ik deze dan best bestellen op het internet of een boekhandel of toch gewoon de winkel afschuimen als ik daar ben?

Alvast Dank voor degene die hier uitleg kunnen over geven.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
MrSoKoLoV
Geplaatst op 02/06/2010
Avatar Waldorf
480
Wat ze binnen twintig jaar waard zullen zijn is koffiedik kijken. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wat hun waarde nu betreft: wat de gek er voor geeft. Je zou kunnen kijken op www.catawiki.nl/strips, maar weet dat de prijzen die je daar ziet over het algemeen aan de hoge kant zijn. Voor je ontbrekende strips kan je je best richten tot een stripspeciaalzaak in je buurt.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
Waldorf
Geplaatst op 02/06/2010
Crew
Avatar Surya
13249
Origineel geplaatst door MrSoKoLoV
en zelfs getekend door Urbanus zelf (jaartal 1984).

Bij mijn weten heeft hij zijn strips nooit zelf getekend. Dat is altijd al Willy Linthout geweest.

Over waardes van strips weet ik helaas niets.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 02/06/2010
Crew
Avatar T.I.A
3660
Beurzen zijn ook een must en eerlijk gezegd ben ikzelf daar niet mee bezig, ik heb de meeste Urbanussen in eerste druk maar dat is gewoon omdat ik ze gekocht heb in die tijd...
Mij maakt het niet uit of ik ze heb in eerste druk of niet want dan zou ik ze eigenlijk twee keer moeten hebben, een exemplaar om te lezen en eentje om te 'houden'.

Als je ze koopt omdat je denkt dat ze later veel waard gaan zijn zou ik toch in iets anders investeren.

@ ik denk ook niet dat hij ze zelf heeft getekend daar had hij Linthout voor.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 02/06/2010
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door MrSoKoLoV
en zelfs getekend door Urbanus zelf (jaartal 1984).

Bij mijn weten heeft hij zijn strips nooit zelf getekend. Dat is altijd al Willy Linthout geweest.

Over waardes van strips weet ik helaas niets.


ik vermoed dat hij een handtekening bedoelt ;)
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 02/06/2010
Avatar Kurt
132
1. Ik vrees er voor, want de laatste jaren houden de mensen dergelijke strips ook langer bij. Vroeger was je content als je van een oude strip nog iets kreeg, maar sinds e-bay en consoorten wil iedereen meer krijgen van zijn oude spullen dan hij er voor betaald heeft. Ik heb trouwens de eerste 27 Urbanussen in eerste druk (ben toen gestopt met Urbanus omdat het teveel bandwerk werd).

2.Waarde van een strip is moeilijk te schatten, best kan je eens rondkijken op internet wat er zoal voor betaald wordt. Is inderdaad wat een zot er voor geeft. Ik geef een voorbeeld : ik mankeerde nog 3 Comanches van degene na Hermann. Bij een bepaalde striphandelaar was de vraagprijs 55 EUR per stuk. Ik heb ze alledrie in Nederland kunnen kopen voor 24 EUR, verzendkosten inbegrepen. Nadien kwam ik van een van die strips nog enkele exemplaren in uitstekende staat tegen op een beurs aan 4 EUR per stuk. Ik check eerst het internet en bepaal dan wat de maximumprijs is die ik er voor wil geven. Dan begint het zoeken tot je die vindt.

3. ik raad aan om naar beurzen te gaan, daar kan je al een groot deel vinden. Hetgeen je daar niet vindt, zoek je op internet. Naar de SSZ ga ik alleen voor nieuwe strips eigenlijk.

Als het gaat om geld te verdienen, kan je beter schaalmodellen van Porsche of zo kopen. Die dingen blijven maar in waarde stijgen. Een gegeerd model is de Fly Porsche 917 Box van Lemans 1970 van Steve McQueen. Die zie je geregeld op e-bay verschijnen en elke keer is die wat duurder. In dat wereldje zitten pas speculanten.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
Kurt
Geplaatst op 02/06/2010
Als het gaat om geld te verdienen, kan je beter schaalmodellen van Porsche of zo kopen. Die dingen blijven maar in waarde stijgen. Een gegeerd model is de Fly Porsche 917 Box van Lemans 1970 van Steve McQueen. Die zie je geregeld op e-bay verschijnen en elke keer is die wat duurder. In dat wereldje zitten pas speculanten.


En geen klein beetje. Ik heb een vriend die, die niet rijdende auto's al 30 jaar verzameld. En enkele van zijn stukken zouden vandaag meer dan 5000€ opleveren, zo vertelt hij... Strips... echt de verkeerde sector of je moet oude 1ste druk Comics hebben in mint condition.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 02/06/2010
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door MrSoKoLoV
en zelfs getekend door Urbanus zelf (jaartal 1984).

Bij mijn weten heeft hij zijn strips nooit zelf getekend. Dat is altijd al Willy Linthout geweest.

Over waardes van strips weet ik helaas niets.


Ik ben nogmaals gaan kijken en het is wel degelijk getekend door Urbanus. Op de achterkant van de cover is Urbanus getekend als cartoon door Willy Linthout en heeft hij zijn handtekening er onder gezet. En op de bladzijde erna heeft Urbanus zelf zijn handtekening gegeven "Van Urbanus" en dat getekend. De strip zelf is de nummer 7 "Tegen De Dikkenekken" zonder kleur, alhoewel je blauw en bruine inkt kan zien. En het komt nog van Uitgeverij Loempia, jaartal 1984.

Het is niet mijn bedoeling de strips te verkopen, ik verzamel ze om ze bij te houden. Maar het is wel nuttig de waarde te kennen, zeker als ze heel waardevol kunnen zijn. We hebben, zoals waarschijnlijk veel mensen, nog vele strips zonder kleur liggen van Jommeke, Suske En Wiske, Nero en zelfs Urbanus. Maar een jaartal vind ik eigenaardig genoeg, niet terug in de strip.

Toch bedankt voor de informatie die jullie gegeven hebben, daar kan ik alvast veel van opsteken.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
MrSoKoLoV
Geplaatst op 02/06/2010
Avatar the pope
1908
Origineel geplaatst door MrSoKoLoV
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door MrSoKoLoV
en zelfs getekend door Urbanus zelf (jaartal 1984).

Bij mijn weten heeft hij zijn strips nooit zelf getekend. Dat is altijd al Willy Linthout geweest.

Over waardes van strips weet ik helaas niets.



Het is niet mijn bedoeling de strips te verkopen, ik verzamel ze om ze bij te houden. Maar het is wel nuttig de waarde te kennen, zeker als ze heel waardevol kunnen zijn. We hebben, zoals waarschijnlijk veel mensen, nog vele strips zonder kleur liggen van Jommeke, Suske En Wiske, Nero en zelfs Urbanus. Maar een jaartal vind ik eigenaardig genoeg, niet terug in de strip.


dat is op zich helemaal niet zo eigenaardig hoor, zeker bij oudere strips.

je kan in onze database alvast nakijken om welke uitgave het gaat. (makkelijkst gewoon even de reeksnaam ingeven in het zoekvakje rechtsboven). Of het al dan niet om een eerste druk gaat, zie je bij dit soort reeksen meestal aan de lijst met titels achteraan.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
the pope
Geplaatst op 02/06/2010
Avatar Sam
57
Op deze pagina van http://www.urbanusfan.be/ zijn (maximum)prijzen te vinden van zeldzame albums. Misschien ben je hier iets mee.
Geplaatst op 02/06/2010 Citeren
Avatar
Sam
Geplaatst op 02/06/2010